Tudástár

Fogszabályozási Kérdések és Válaszok

I. Gyermek fogszabályozás

Milyen életkorban vigyem el a gyermekemet fogszabályozási konzultációra?

Akár óvodás kor végén vagy iskolakezdés előtt ajánlott minden gyermek fogászati átvizsgálása fogszabályozás szempontjából is. Mivel a csontnövekedés már óvodás korban, de leginkább kisiskolás korban aktív, ezért indokolt a kis páciensek figyelemmel kísérése.

Meg kell-e várni a teljes fogváltást a kezelések elkezdéséhez?

Téves az a nézet, hogy a fogszabályozó kezelést csak fogváltás után lehet elkezdeni. Az elváltozás típusa határozza meg, hogy mely életkorban érdemes megkezdeni a kezelést, sőt a meglévő tejfogak segítséget nyújthatnak abban, hogy a maradandó fogakat a megfelelő helyre irányítsuk.

Mik azok a problémák, amikor érdemes fogszabályozó szakorvost felkeresni gyermekünkkel?

Ha észleli, hogy gyermeke fogai nem szimmetrikusan bújnak elő, kuszának látja azokat. Beszédhibát, hangképzési zavart észlel. Ha gyermeke nyitott szájjal alszik, esetleg horkol is, kialvatlan, esetleg nappal figyelmetlen szintén állhat fogazati eltérés a háttérben.

Mit érdemes tudni a tejfogakról?

A tejfogak megtartása rendkívül fontos az állkapocs megfelelő növekedése céljából, illetve, hogy későbbiekben a maradandó fogak a „saját helyükre” kerüljenek.

Mik azok a funkcionális trénerek?

Első ránézésre egy egyszerű gumidarabnak tűnő kivehető fogszabályozó készülék, mely fontos szerepet játszik a gyermekkori fogszabályozásban. Már 5 éves kortól alkalmazható. Jó hatással van a szájlégzésről az orrlégzésre való visszaszoktatásban, a megfelelően széles és kerek fogív beállításában és az ajakizmok megfelelő funkcióinak elérésében.

II. Felnőtt fogszabályozás

Hány éves korig ajánlott a fogszabályozó kezelés?

Amíg a páciensnek van saját foga, addig lehetőség van a fogszabályzó kezelés elvégzésre, akár csak részlegesen is, fogmegtartó kezelések kiegészítése /előkészítése céljából.

Mit érdemes tudni a láthatatlan/sínes fogszabályozásról?

A páciens fogazatáról vett digitális lenyomat alapján egyénre szabott átlátszó sínek készülnek, melyeket a legalább napi 20 órában ajánlott viselni. A kezelés ideje és a sínek száma függ a kezdeti rendellenesség mértékétől. Diszkrét, kényelmes, személyre szabott fogszabályozó sínekkel végezzük a kezelést, ezek tökéletes illeszkedést biztosítanak és hatékonyan segítik a fogak mozgatását. Ezt a készüléket bármikor kiveheti és visszahelyezheti.

Mit érdemes tudni a rögzített fogszabályozásról?

Rögzített (multibond) fogszabályozó készülékek-külső rögzítéssel esetében a fogak külső felszínén kerülnek rögzítésre a bracketek. Ezek készülhetnek fémből, porcelánból, illetve léteznek ezek önligírozó változatai is. A bracketekre kerül az ív, ami a fogak mozgatásához szükséges. A kezelés folyamán a lágyabb ívektől haladunk az egyre erősebbek felé. Kiegészítésként gumiligatúra is alkalmazható.

Okoz-e bármilyen kellemetlenséget a rögzített készülék?

A készülék felszerelését követően vagy aktiválás után előfordulhat, hogy a barcket vagy a rögzítő „liagatúra” felsérti az orca vagy az ajak belső felszínét. Ilyen esetekben a felhelyezéskor kapott viaszból az irritációt okozó területre egy kis gömböcskét tehetünk. A viasz étkezésnél, fogmosásnál leeshet, amit új viaszdarabbal pótolhatunk.
Az aktiválást követően a fogak elkezdenek mozogni, ami kellemetlenséggel, ritkábban enyhe fájdalommal járhat. Ekkor javasoljuk pépes ételek fogyasztásást, amíg az új egyensúlyi helyzet kialakul. Illetőleg szükség esetén enyhe fájdalomcsillapító bevételére is sor kerülhet.

Mennyi idő után van látható eredménye a fogszabályozásnak?

1-2 hónap szükséges ahhoz, hogy látható változást észleljenek a fogakon. Fogszabályozási szempontból az az ideális, ha fogak átlagosan 1 mm-t mozognak 1 hónap alatt. Így a szervezet rendjébe nem történik erőteljes beavatkozás.

Sportolhatok fogszabályozóval?

Természetesen igen! Ha bokszolni szeretne vagy valamilyen küzdősportot űz, kérjen fogvédőt fogorvosától. Bármilyen egyéb sportot korlátozás nélkül gyakorolhat.

III. Első fogszabályozási konzultáció

Hogyan készüljek az első konzultációs alkalomra?

Az első találkozás alkalmával egy státusz felmérés történik, valamint átbeszéljük a problémát, ami miatt hozzánk fordult a páciens.
Ezt követően röntgen vizsgálatra irányítjuk a beteget, ahol panoráma felvétel és teleröntgen készül. Ennek eredményével egy ismételt konzultáció történik, amelynek során felállításra kerül a kezelési terv, amelyet részletesen ismertetünk, és felvázoljuk a kezelési lehetőségeket, melyek közül a páciens választhat.
Ha korábban készült röntgen vagy CT felvétel a fogakról, illetve, ha előzőleg fogszabályozó kezelésben részesült az erről kapott dokumentációt, röntgent, gipszmintát kérjük hozza magával.

Mennyi ideig fog tartani a konzultáció?

Kb. 20-30 percet vesz igénybe.

IV. Fogszabályozó felhelyezése, viselése

Mennyi ideig fog tartani a felhelyezés?

A rögzített fogszabályozó készülék felhelyezése általában 30-45 percet vesz igénybe. Természetesen ez függ a készülék típusától is.

Ehetek-e a felhelyezés előtt?

Természetesen, csak annyi kérésünk van, hogy mielőtt a felhelyezésre érkezik, azt előzze meg egy alapos fogmosás.

Fájdalmas-e a fogszabályozó felhelyezése?

Nem, a rögzített fogszabályozó készülék felhelyezése nem jár fájdalommal. Első lépés a fogak megtisztítása, ezután ragasztóanyag segítségével felhelyezzük a bracketeket, a megfelelő pozícióba illesztjük, majd egy speciális lámpával megvilágítjuk. Végül bekerül a bracketekbe a drótív, mely a fogak mozgatását végzi majd. Szükség szerint gumi- vagy fémligatúrákkal rögzítjük a drótívet.

Hány alkalommal kell mennem kontrollra a kezelés alatt?

A kezelés aktív fázisa alatt általánosan 6 hetente javasoljuk a kontroll vizsgálatot. A befejezés után félévente, ezt követően szükség esetén. Természetesen egyéni eltérések lehetnek, illetve, ha bármilyen elváltozást, szokatlan dolgot tapasztal, érdemes mihamarabb kontrolláltani.

A fogszabályozó viselését mikor fogom megszokni? Meddig fog fájni?

Alapvetően a fogszabályozó kezelés nem jár fájdalommal, azonban a fogak mozgatása az első időkben kellemetlen lehet. Ilyenkor javasoljuk pépes ételek fogyasztását, illetve szükség esetén enyhe fájdalomcsillapító alkalmazását. Utóbbira azonban igen ritkán kerül sor. 2-3 nap alatt a szervezet alkalmazkodik az új helyzethez, ahogyan mi is.

A felhelyezés után beleharaphatok-e az ételekbe?

A rögzített fogszabályozó felhelyezését követő néhány napban a fogak elkezdik mozgásukat, elindul az átrendeződés. Ekkor érzékenyek lehetnek a rágásra, ezért javasolt a puha, pépes ételek fogyasztása. Ezt követően már kialakul egy egyensúlyi állapot, bármit ehet a páciens, akár almát is, azonban érdemesebb az ételt darabolva fogyasztani. Egy-egy aktiválás után ismét lehet mérsékelt mozgolódás, ekkor javasolt egy-két napra visszatérni a puha ételekhez.

V. „Balesetek” a fogszabályozóval, mi a teendő? SOS

Minden itt leírt tanács/javaslat esetén egyeztessen fogszabályozó szakorvosával, aki az adott helyzetben személyre szabottan ad javaslatot Önnek!

Ha „kiugrik” a drót, mit csináljak?

Ha kicsúszik a fogszabályozó ív a tubusból az a kellemetlen érzésen kívül komoly nyálkahártya irritációval és sérüléssel járhat. Ha az egyik oldalon hosszú a drót egy szemöldökcsipesszel óvatosan húzzuk át az ívet a másik oldalra.

Ha leesik a ragasztott bracket, mi a teendő?

Ha valamelyik bracket leesett, nem kell aggódni, 2-3 héten belül nyugodtan vissza tudjuk helyeztetni a fogszabályozó orvosunkkal, addig nem fog problémát okozni.

Ha készülék valahol felsértette az orca vagy az ajak belső felszínét?

A készülék felhelyezésekor kapott viaszból az irritációt okozó területre egy kis gömböcskét tehetünk. A viasz étkezésnél, fogmosásnál leeshet, amit új viaszdarabbal pótolhatunk. Nem kell aggódnunk a viasz teljesen természetes, semmilyen problémát nem okoz az emésztőrendszer számára.

Eltört/megrepedt a fogszabályozó sín, mit csináljak?

A láthatatlan sín egy speciális többrétegű műanyagból készül. Ritkán, de előfordulhat azonban, hogy megsérül, eltörik. Ebben az esetben haladéktalanul értesítse kezelőorvosát, hogy a sín pótlásáról gondoskodni tudjon. A régi, már nem használt sínekből a legutóbbit érdemes megtartani, pont az ilyen vészhelyzeti esetekre, hogy a sín pótlásáig az aktuálisat megelőzőt tudja használni.

VI. Fogszabályozó kezelés befejezése, a fogszabályozó készülék levétele utáni teendők

Mennyi idő vesz igénybe egy rögzített fogszabályzó levétele?

Körülbelül egy órát vesz igénybe, amibe beletartozik a fogszabályozó készülék levételét követően a fogak megtisztítása a ragasztóanyag maradványoktól és egy dentálhigiéniai tisztítás, továbbá a retenciós készülékhez szükséges lenyomatvétel is, majd néhány napon belül átadásra kerül a retenciós készülék.

Miért van szükség retenciós készülékre?

A rögzített készülék eltávolítását követően minden esetben szükség van egy úgynevezett retenciós készülékre, ami stabilizálja az elért állapotot, illetve tükrözi mi volt a fogszabályozó kezelés végállapota.
Érdemes tudni, hogy a fogak egész életünk során mozognak, akár volt fogszabályozó kezelésünk, akár nem, és hajlamosak az eredeti állapotba való visszarendeződésre.
A fogszabályozást megtartó fázis a kezelés szerves részét képezi, a retenció elmulasztása esetén megvan az esély arra, hogy a fogszabályzásra fordított idő, energia elvész.

Meddig kell viselnem a retenciós készüléket?

Az első félévben érdemes majd minden éjszaka hordani, később ezen lehet ritkítani. Kontrollra fél évente egyszer várjuk vissza pácienseinket, mivel a fogak mozoghatnak a későbbiekben is, akár egy fogeltávolítás, akár egy fogtömés kapcsán.